Voordelen van procurement voor de leden

Een bedrijf maakt iedere dag gebruik van diverse goederen en diensten. Wanneer uw bedrijf samenwerkt met een procurement bedrijf, zijn er prijsafspraken gemaakt met de leveranciers over de belangrijkste goederen en diensten. Wanneer uw lid wordt van een procurement organisatie, zult u direct toegang hebben tot scherpe prijzen en condities die contractueel op zijn genomen met de leveranciers.

Hoe helpt procurement u bij het beïnvloeden van uw winst?

Bij procurement bieden voorkeursleveranciers flinke kortingen, netto prijzen en condities die vergelijkbaar zijn met de voordelen waar grote multinationals in bedingen. Een voorkeursleverancier verbetert de kwaliteit van inkoopvolume. Dit is op basis van hun service en concurrerende prijzen. Daarnaast is het veel voorkomend dat er bij procurement ook een jaaromzetbonus wordt uitgekeerd aan uw organisatie. Hierdoor zal uw winst nog hoger uitvallen. Door de onderhandelingen kunnen leden profiteren van een rendement dat niet haalbaar is door andere oplossingen omdat voorkeursleveranciers een aanbieding zullen doen op basis van een gecombineerd inkoopvolume. Door het gebruik van procurement zullen leden ook de kans krijgen om te werken op het hoogste organisatie-niveau van de leverancier. Op deze manier zal een besproken oplossing sneller uitgevoerd worden en zullen uw kosten sneller verlaagd worden.

Flexibel inkoopbeslissingen nemen

U kent uw bedrijf als geen ander. Daarom bepaalt u zelf hoe uw organisatie het meeste voordeel heeft van het gebruik van procurement. Bij procurement worden altijd minimaal twee voorkeursleveranciers aangeboden waardoor u een flexibele keuze hebt. Daarnaast biedt u geselecteerde voorkeursleveranciers de mogelijkheid aan om het vertrouwen van uw organisatie te winnen.

Een hoge kwaliteit

Een hoge kwaliteit wordt gerealiseerd doordat leden de contracten goed keuren. Dit wordt bewerkstelligd door de volgende punten:

  • De twee voorkeursleveranciers per categorie moeten een goede reputatie hebben. Dit wordt gebaseerd op concurrentiekracht en service.
  • Minimaal twee leden moeten het contract van de voorkeursleverancier hebben goedgekeurd voordat zij ook daadwerkelijk een voorkeursleverancier worden.
  • De voorkeursleveranciers dienen te voldoen aan hoge eisen die continu gecontroleerd worden door zowel leden als het management van een procurement bedrijf.

Het evaluatie- en analyseproces

Bij procurement wordt er continu een onderzoek gedaan naar de impact van nieuwe aanbiedingen. Deze worden dan vanzelfsprekend ook gemeten. Analisten richten zich op het verzamelen van alle relevante gegevens. Daarnaast worden de huidige overeenkomsten beoordeeld. Door deze grondige evaluatie van de totale kosten van de contracten kunnen leden voorzien worden van een duidelijk beeld van de waarde van een aanbieding. Er worden gedurende de contractlooptijd audits gemaakt over de voorkeursleveranciers. Hierbij worden vragen gesteld zoals:

  • Welke verbeteringen zijn mogelijk?
  • Hoe beheersen we risico's?

Deze audits zijn van grote waarden voor leden omdat sommige niet de middelen beschikken om deze focus te handhaven.

Procurementnieuws brengt u inkoop nieuws, supply chain nieuws en business nieuws van gerenomeerde binnenlandse en buitenlandse mediaspelers. Naast het laatste inkoop nieuws, supply chain nieuws en videonieuws treft u tevens regelmatig een aantal inkoop columns op deze website aan.

Voor al uw vragen
Joep Lammers info@procurementnieuws.nl
Contactformulier