Inkoop, verkoop of marketing?
Jouw productontwikkeling als ultieme wapen tegen concurrenten.
Procurementnieuws is actie of het vakgebied van inkoop en willen deze dan ook goed op de kaart zetten door middel van het verstrekken van informatie. In de laatste jaren is het bij vele bedrijven doorgedrongen dat een professionele inkoopafdeling grote voordelen met zich mee brengt in de strijd met andere concurrenten. De meeste bedrijven en werknemers hebben vaak nog de optiek dat een inkoper iemand is die bedrijven opbelt of onderhandelingen voert voor kostenbesparing met leveranciers.
Wat is de rol van een inkoper?
De echte rol van een inkoper gaat veel verder dan het telefoneren en onderhandelen met leveranciers. Tegenwoordig is een inkoper bezig met strategische acties en kan hij of zij uw bedrijfs- en communicatieprocessen stroomlijnen. Daarnaast zal een inkoper de kwaliteit van uw producten verbeteren en zijn ze bezig met de bestelniveau's en contractvormen aan uw organisatie aanpassen. Als laatste zijn inkopers bezig met uitgebreide besparingsanalyses maken en deze rapporteren.
Wat zijn de werkzaamheden van een inkoper?
Omdat de markt tegenwoordig erg gefocust is op het internationale aspect, zijn inkopers ook steeds belangrijker en nemen ze vaak de rol aan van verkoper en business-developmentmanager richting de leveranciers. De inkoper is namelijk niet alleen bezig met producten inkopen bij uw leveranciers maar zij moeten tevens ook de indruk wekken dat ze een langere zakelijke relatie met uw aan willen gaan. Dit loont dus wanneer u uw bedrijf zo goed en goedkoop mogelijk dient. Een inkoper zal tegenwoordig daarom ook uw leveranciers betrekken in de ontwikkeling en verbetering van uw producten.
Een inkoper is daarom ook vooral een aanjager bij verbetering of ontwikkeling van producten zodat er grote stappen gemaakt kunnen worden en uw bedrijf hierdoor een voorsprong heeft op andere concurrenten. De inkoper kan samenwerken met andere afdelingen die bezig zijn met de ontwikkeling en verbetering van het product.
Wat is er nodig voor het productontwikkelingsproces?
Om tot aan de productontwikkeling te komen, is er verdieping nodig in de global markt en het product. Daarom heeft de inkoper de volgende informatiebronnen of middelen nodig:
- Informatie, bevindingen en ideeën van de eigen Engineering of Research & Development afdeling
- Tijd en ruimte om aan dit proces de volle aandacht te schenken
- Informatie, bevindingen en ideeën van de Engineering of Research & Development afdeling van de huidige leveranciers
- Exacte productspecificaties, gebruiksgegevens, toepassingsgebieden, gebruikte materialen, vervoerskosten en prijzen
- Informatie, bevindingen en ideeën van de Engineering of Research & Development afdeling van andere spelers in de leveranciersmarkt
- Marktoriëntatie van gelijksoortige producten, dit is inclusief de voordelen, nadelen, prijs en kwaliteit
- Hierna wordt de informatie van de bovengenoemde punten bijeen gebracht en wordt er op basis hiervan samen met MT en/of de verkoopdirectie besproken wat de bevindingen zijn. Hieruit zal een advies volgen over de handelingen, het ontwikkelen van welk product of het inkopen van producten.
Wanneer uw inkoper deze regels goed begrijpt, zal uw onderneming op internationaal niveau gaan groeien. Houdt er wel rekening mee dat een inkoper zich hier misschien helemaal niet mee bezig houdt. Daarnaast kan het ook zijn dat uw concurrenten ook nog niet zo zeer actief zijn op de Europese of internationale markt. Daarnaast kunt u uzelf ook afvragen of u hiervan genoeg op de hoogte bent. Daarnaast kunt u uzelf ook afvragen of u weet wat u concurrenten morgen of overmorgen gaan doen.
Bij twijfel is het aan te raden om een goede inkoopadviseur in te huren zodat alles goed in kaart kan worden gebracht. Daarna kunt u er dan voor kiezen om een senior inkoper in te schakelen voor het uitvoeren en monitoren van de inkopen en productie.
Terug naar overzicht